jul 30 2017

Wonen als een local in Panama’s Casco Viejo

Published by under Geen categorie

Donderdag 27 juli
We staan erg vroeg op voor onze vlucht naar Panama stad. Gelukkig heeft Pedro een oldtimer taxi voor ons geregeld en nemen we in stijl afscheid van Havana. In het donker rijden we door de straten van deze vervallen maar toch indrukwekkende stad. We zijn ruim op tijd op het vliegveld maar dat moet ook wel want alles verloopt hier ERG langzaam, niemand lijkt haast te hebben. Nadat we door alle controleposten heen zijn, maken we onze laatste CUCs op aan een broodje. Het concept van ander geld dat geen waarde meer heeft als je uit dat land vertrokken bent, is vreemd voor Sofie en Daan. We ‘smokkelen’ een paar CUC mee, voor later. Je weet immers maar nooit of dit toeristengeld over een paar jaar nog steeds bestaat.

Met Copa Airlines (de luchtvaartmaatschappij van Panama) vliegen we in ruim twee uur naar Panama stad (het is hier overigens nog een uurtje vroeger, een tijdverschil van zeven uur tov Nederland). Als we de stad naderen, zien we de indrukwekkende skyline en de grote tankers die klaarliggen voor het Panama kanaal. Dit wereldwonder staat al een tijdje op ons verlanglijstje en we hebben heel veel zin om de sluizen in het echt te gaan bekijken. Maar eerst ‘inchecken’ in onze AirBnB. En dat blijkt niet zo gemakkelijk. Allereerst heeft onze taxichauffeur moeite met het vinden van het huisje. Na wat aanwijzigingen en heel wat gezoek, vinden we dan toch het gebouw. De verhuurster blijkt echter uit het land en de schoonmaakster is in geen velden of wegen te bekennen. Wat nu? Tja, ook dit maakt onderdeel uit van reizen, zo leggen we de kinderen uit. Toch zijn we in ons hoofd al bezig met een back-up plan. We besluiten ergens wat te gaan drinken (gelukkig in een cafeetje met WiFi want daar kun je als tieners toch eigenlijk niet meer zonder) en daarna terug te gaan naar het huisje. Dit plan werkt en een paar uur later zijn we helemaal gesetteld in onze casa aan het eind van Casco Viejo, de oude wijk van Panama stad. Volgens de verhuurster moeten we vooral niet verder buiten de Casco lopen omdat het daar niet veilig is voor toeristen. Wij kijken vanaf ons balkon uit op twee houten huizen waar het echte leven zich vooral op straat afspeelt. Een TV is niet nodig, het entertainment speelt zich voor onze neus af op straat. Na deze toch wel zware reisdag besluiten we in ons huisje te eten, Edwin maakt een overheerlijke spaghetti en de kids zijn vastgeplakt aan de iPad. Met een goed boek kruipen we vroeg onder de wol. Slaap lekker!

Vrijdag 28 juli
Vandaag start officieel als een baaldag! Sofie en ik hebben allebei erg veel last van onze maag en darmen (misschien nog een restantje Havana hoewel we erg hebben opgelet met het eten). We ontbijten met geroosterd brood en een gebakken eitje in ons huisje, best fijn om niet altijd naar een restaurant te moeten. Trouwens ook fijn voor onze portemonnaie want het is ook in Panama echt heel erg duur. Het officiële betaalmiddel hier is de dollar en ze weten behoorlijke prijzen te rekenen. Dan maar af en toe zelf een maaltijd maken, ook net zo gezellig. We besluiten de Casco Viejo te gaan bekijken en slenteren door de straten van de oude stad. De tegenstellingen zijn groot, vervallen huisjes staan tussen prachtig opgeknapte historische gebouwen met mooie restaurants en winkels. Overdag bijna uitgestorven maar ’s avonds komt het tot leven. ’s Middags brengen we door in de casa. Lekker dicht bij het toilet ;-)
Als onze magen wat tot rust zijn gekomen, hebben we toch wel zin gekregen om er nog even opuit te trekken. We eten bij Taco’s de Neta, een intiem Mexicaans restaurantje met overheerlijke taco’s en empanadas. Een fijne afsluiting van een gekke dag. Morgen kunnen we hopelijk op stap zonder ieder half uur een toilet te moeten bezoeken. De sluizen van het Panama kanaal staan op het programma en daar hebben we heel veel zin in!

Zaterdag 29 juli
Na opnieuw een heerlijk ontbijt van masterchef Edwin, maken we ons klaar om naar het Panamakanaal te gaan. We laten de taxi’s voor wat ze zijn (namelijk erg duur en niet altijd even vriendelijk) en ‘bestellen’ een Uber die niet veel later netjes voor de deur staat. De Miraflores sluizen (de oude sluizen) liggen op nog geen 20 minuten rijden van ons huisje en als we net voor 09.00 uur aankomen is het al ontzettend druk. Het kaartje geeft toegang tot het viewing platform van de sluizen, de bioscoop en het museum, allemaal uiteraard over het ontstaan, de bouw en de werking van de sluizen. We hebben geluk want we zien meteen al een schip in de sluizen, erg indrukwekkend om te zien dat zo’n schip in ongeveer 20 minuten via een drietal sluizen meters omhoog wordt gebracht om zijn reis verder voort te kunnen zetten richting de Caribische zee. Na de film begrijpen we ook beter waarom er zoveel Amerikaanse invloeden zijn terug te vinden in Panama. De Amerikanen hebben geholpen bij het afbouwen van het kanaal in ruil voor een stuk zeggenschap over het land. Gelukkig werd Panama in de jaren 70 volledig onafhankelijk maar de dollar is gebleven.

Met alle aarde die uit het kanaal is geschept, zijn drie kunstmatige eilandjes aangelegd (Amador Causeway) die via een weg met elkaar verbonden zijn. Die willen we ook wel even zien en bovendien hebben we zin in wat beweging. We nemen opnieuw een Uber en laten ons afzetten op het middelste eiland met een prachtig uitzicht op de skyline van Panama stad. We besluiten en familiefiets te huren (tja, we blijven toch Nederlanders, een vakantie zonder fietsen kan eigenlijk niet) en de omgeving per fiets te verkennen. Ondanks dat de zon niet schijnt, is het toch behoorlijk warm en blijkt het fietsen toch vrij zwaar te zijn). Na een uurtje houden we het voor gezien en gaan we lunchen. De veelal gefrituurde tapas vallen een beetje tegen maar onze maag is goed gevuld voor de wandeling naar het eerste eilandje waar wel een heel bijzonder en kleurrijk gebouw op te vinden is. Het blijkt het Biomuseo te zijn, ontworpen door de beroemde ontwerper Frank Gehry (oa bekend van het Guggenheim museum in Bilbao). Vanaf hier gaan we opnieuw per Uber, terug naar ‘onze’ Casco Viejo waar we de kids trakteren op een zelfgemaakte frozen yoghurt, compleet met smarties en andere versiersels. Gewoon, zonder ‘gekke’ dingen Mam. En dat snap ik maar al te goed!
’s Avonds eten we op de binnenplaats van Casco, een gezellig pizzatentje. De kids zijn opgelucht, gewoon normaal eten. Daar doen we het voor!

Zondag 30 juli
Onze laatste dag in Panama is is aangebroken, we gaan het opnieuw lekker rustig aandoen vandaag. Morgen hebben we een lange reisdag voor de boeg, via San Salvador naar San José, Costa Rica. Van de stad hebben we nu wel voldoende gezien, we hebben zin in natuur, rust, een tropische tuin en een heerlijk zwembad.
We besluiten Ancon Hill op te lopen, een kleine berg midden in Panama stad. De wandeling is niet lang maar loopt wel door een tropisch regenwoud. Onderweg hebben we prachtige uitzichten over het Panamakanaal, de stad en de Casco Viejo. Hoewel het pas 09.00 uur is als we de wandeling beginnen, is het echt al weer ontzettend warm. Ben benieuwd of we hier echt aan kunnen wennen. Aan de voet van Ancon Hill ligt het kleine openlucht museum Mi Pueblito met replica’s van huisjes uit heel Panama. Eerlijk is eerlijk, een beetje vergane glorie is het wel. We maken toch even het rondje, zien onze eerste luiaard verscholen achter de gevel van een van de huisjes en schieten een paar kiekjes. Tijd om terug te gaan naar Casco Viejo en te genieten van een heerlijk verkoelend drankje in een van de mooi gestelde cafeetjes. De middag gebruiken we om onze spullen te wassen, de tassen in te pakken en uiteraard lekker even ‘op digitaal’ te gaan terwijl de tropische regen tegen de voorgevel van ons huisje aanslaat. Dus dit zijn die tropische regenbuien van Centraal Amerika, blij dat we binnen zitten. Aan het eind van de middag komen Jens (een vriendje van Daan), Heleen en Jürgen, zij beginnen hun vakantie in Panama. Gezellig even samen uit eten en aan de borrel voordat wij weer het vliegtuig in stappen. Tot snel, tot in Costa Rica!

Reageren uitgeschakeld

Comments are closed at this time.